آخرین مطالب

چگونه آلودگی هوا در خانه را از بین ببریم؟ راه های تصفیه هوای منزل

چگونه آلودگی هوا در خانه را از بین ببریم؟ راه های تصفیه هوای منزل

جالب است بدانید  به اعلام سازمان حفاظت محیط زیست آمریکا، میزان آلودگی‌های هوای داخل اتاق به‌طور میانگین ۲ تا ۵ برابر هوای بیرون است و  سالانه ۳,۳ میلیون نفر بر اثر آلودگی هوا جان خود را از دست می‌دهند. همانطور که فهمیدید آلودگی هوا چه در بیرون و چه در خانه مسئله بسیار مهمی است.

برای مشاهده راه های پاکسازی هوای منزل در  ادامه مطلب همراه ما باشید.

از گیاهان آپارتمانی استفاده کنید

از خانه خارج می‌شویم و به طبیعت می‌رویم تا در کنار گیاهان هم هوای تازه بیشتری دریافت کنیم و هم میزان استرسمان را تا حد ممکن کاهش دهیم. گیاهان آپارتمانی هم دقیقا همین کاربرد را دارند. هر چند که آن‌ها به تنهایی نمی‌توانند همه آلاینده‌های موجود در خانه را پاکسازی کنند، اما وجود آن‌ها به فضای خانه کمک‌های زیادی می‌کند.

گیاهان آپارتمانی را در مناطق مختلف خانه قرار دهید تا از توانایی تصفیه کیفیت هوا حداکثر بهره را ببرید

از جمله محبوب‌ترین گیاهان تصفیه‌کننده آپارتمانی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گیاه عنکبوتی
  • دراسنا
  • پوتوس طلایی
  • آرکا
  • بامبو

 حذف منابع آلوده کننده هوا

تصفیه دود سیگار در خانه

چه چیزهایی هوای خانه را آلوده می‌کنند؟ بعد از پیدا کردن عوامل آلودگی هوای خانه، باید اقدام به حذف آن‌ها نمود.

عوامل ایجادکننده گرد و غبار، دود ناشی از استعمال دخانیات و سیگار، احتراق، رطوبت بیش از حد، عوامل متصاعدکننده بو و عطرهای ناخوشایند، چسب چوب، رنگ و … از جمله مواردی است که می‌توانند هوای خانه را آلوده کنند.

در صورتی که لازم است سیگار بکشید، سعی کنید این کار را در بالکن یا محیط بیرون از خانه انجام دهید. مواد موجود در توتون سیگار می‌تواند باعث تشدید بیماری های تنفسی و ریوی شود.

با حذف عوامل آلوده کننده، آلاینده های هوا نیز از بین می‌روند. هرچند حذف تمام عوامل به نظر دور از دسترس می‌آید.

در هنگام طبخ غذا حتماً از هود یا تهویه استفاده کنید تا گازها و بوها به بیرون از خانه انتقال یابند و یا پنجره‌ای را برای مدتی باز کنید.
▪ در هنگام استفاده از تمیزکننده‌های شیمیائی، به میزان گازهای نامطبوعی که متساعد می‌کنند توجه نموده و در هنگام استفاده از آنها دستورالعمل مربوطه را در نظر بگیرید. همچنین سعی کنید از محصولاتی که مواد نامطبوع کمتری دارند، استفاده نمائید.
▪ منزل خود را برای میزان رادون (ماده رادیواکتیو) موجود، با استفاده از دستگاه‌های استاندارد سازمان محیط زیست، آزمایش کنید.
▪ هرگز خودرو یا موتور سوختی دیگری را در محوطه‌ای که به داخل خانه مرتبط است روشن نگذارید. استفاده از بخاری‌ها و کباب‌پزهای بدون دودکش در داخل خانه ممنوع است.
▪ از دستگاه‌های تمیز کننده هوا برای تمیز کردن هوای داخل خانه استفاده کنید. استفاده از این دستگاه‌ها، بهترین و مطمئن‌ترین راه پاک‌سازی هوای داخل خانه است. خاطر نشان می‌کنیم دستگاه‌های تمیز کننده هوا از تکنولوژی متفاوتی استفاده می‌کنند که می‌توانند گاهی بی‌اثر یا مهلک و خطرناک باشند.

تهویه را افزایش دهید

تهویه خانه ها باعث کاهش سطح رطوبت می شود، یک مشکل اساسی برای کیفیت هوای داخل خانه است. اما نه، ما از شما نمی خواهیم که یک پنجره را باز کنید و اجازه دهید همه آلودگی هوا در فضای باز وارد فضای زندگی شما شود. در عوض، دریچه های ترفند را نصب کنید تا هوای تنفس شده در داخل خانه را تمیز و چرخه دهید. جایگزین عالی دیگر استفاده از پنکه های اگزوز است که به حمل آلاینده ها در خارج کمک می کند.

 

با این نکته آشپزخانه خود را تهویه کنید زیرا آشپزی می تواند منبع اصلی آلودگی هوا در محیط داخلی باشد، به خصوص اگر اجاق گاز دارید. دانشمندانی که کیفیت هوای داخل خانه را اندازه گیری کرده اند، دریافتند که پختن یک وعده غذایی تنها در اجاق گاز می تواند سطح دی اکسید نیتروژن را ایجاد کند که EPA برای تنفس آن را ناامن می داند. همچنین، پس از دوش گرفتن، حتماً بخار و رطوبت اضافی موجود در هوا را از بین ببرید که با روشن کردن فن باعث ایجاد قالب و رشد کپک می شود.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش