آخرین مطالب

راز تازه نگه داری سیر به مدت طولانی

راز تازه نگه داری سیر به مدت طولانی

نگهداری سیر برای‌ همه‌ فصول‌ سال‌

بر اساس بررسی هایی که در اینترنت نموده ایم سیر را برای مدتی خیلی طولانی نمی توان نگهداری نمود.

دسته های سیر که با ساقه سبزشان نگهداری می شوند نیز پس از مدتی پوسیده و حتی غیر قابل استفاده می شوند.


۱. نگهداری سیر در دمای اتاق

وقتی سیر را برای کاشت و تولید خریداری می‌کنید، از خرید بوته‌هایی که به نظر نرم یا آسیب دیده، یا در حال جوانه زدن هستند، خودداری کنید. (اگر در فصل مرطوب بهار و تابستان به سر می‌برید،‌ ممکن است حبه‌های سیر شروع به رشد کنند و باعث شوند بوته‌ها قبل از برداشت از وسط باز شوند). اگر قصد نگهداری طولانی مدت سیر را دارید، به دنبال حبه‌هایی باشید که هیچ آسیبی ندیده باشند.

ساده‌ترین راه برای نگهداری سیر در خانه،‌ استفاده از کیسه‌های مشبک یا سبدهای بزرگ حصیری است. بوته‌های سیری را که دارای ساقه‌های انعطاف‌پذیری هستند می‌توان به زیبایی به هم بافت و آویزان کرد. ولی اگر بوته‌های سیری را که دارای ساقه‌ی سفت هستند، ببافید، از هم متلاشی خواهند شد.

سیر در دمای بین ۱۵ الی ۱۸ درجه‌ی سانتی‌گراد و رطوبت متوسط به مدت طولانی دوام می‌آورد. همین مسئله نیز نگهداری از سیر تازه را در طول فصل زمستان دشوار می‌کند؛ هوای گرم و خشک بیش از اندازه‌ی داخل خانه‌ها در فصل زمستان باعث می‌شود بعد از گذشته یک یا دو ماه، حبه‌های سیر خشک و پلاسیده، و مانند سنگی داخل یک پوست کاغذی شوند. (اگر چنین اتفاقی برای‌ سیرهای‌تان افتاد، تنها کاری که می‌توانید بکنید این است که آن‌ها را به سرعت در سوپ سبزیجات مصرف کنید). ترفند دیگر این‌که سیرها را زیر یک گلدان سفالی بدون لعاب در یک کمد نگهداری کنید؛ به این ترتیب محفظه‌ای بسته‌ای ایجاد می‌کنید که در عین‌ حال، هوا نیز در آن جریان دارد و از فاسد شدن سیرها جلوگیری می‌کند.

آیا برای نگهداری از سیر در داخل گلدان برعکس شده فضای کافی در اختیار ندارید؟‌ راه‌های آسان دیگری نیز برای نگهداری سیر وجود دارند که طعم و بوی آن را از بین نمی‌برند.

۲. نگهداری سیر داخل یخچال

نگهداری از سیر در کشوی سبزیجات یخچال می‌تواند مشکل رطوبت را بر طرف کند. فقط حواس‌تان باشد، وقتی سیر را از محیط سرد یخچال بیرون می‌‌آورید، ظرف چند روز بعد از ماندن در دمای اتاق به سرعت جوانه می‌زند. (به همین خاطر نیز معمولا سیرهایی را که از فروشگاه خریداری می‌کنید، بعد از چند روز جوانه می‌زنند.) بنابراین، اگر از این روش برای نگهداری از سیر استفاده می‌کنید، فقط وقتی آن را از یخچال خارج کنید که می‌خواهید فورا آن را مصرف کنید. اگر سیرها جوانه زدند، بوته‌های سیر را داخل خاک گلدان بکارید و آن را روی طاقچه‌ی پنجره قرار دهید تا هم از زیبایی آن استفاده کنید و هم در آینده سیرهای تازه‌ای به دست بیاورید.

باقی‌مانده‌ی حبه‌های پوست کنده شده یا سیر خرد شده را می‌توانید به مدت دو هفته داخل ظرفی کوچک با درب محکم در یخچال نگه دارید، ولی این روش برای نگهداری طولانی مدت مناسب نیست. سیرهای خرد شده‌ای که می‌توانید در قوطی‌های شیشه‌ای از فروشگاه‌های مواد غذایی خریداری کنید، اسیدی شده‌اند تا به مدت چندین ماه قابل نگهداری و استفاده باشند، ولی تاکنون هیچ گونه دستورالعمل تایید شده‌ای برای انجام این کار در خانه یافت نشده است.

۳. نگهداری سیر در فریزر

می‌توانید سیر را منجمد کنید؛ با این‌ حال، برخی از آدم‌ها معتقدند سیر منجمد اصلا به خوبی سیر تازه نیست. سریع‌ترین راه جهت آماده کردن سیر برای نگهداری در فریزر، قرار دادن حبه‌های پوست کنده شده به همراه اندکی آب داخل دستگاه غذاساز یا مخلوط‌کن و خرد کردن آن‌ها به شکل یکدست است. سپس پوره‌ی سیر را می‌توانید داخل قالب یخ بریزید یا روی سطح یک ورقه‌ی سیلیکونی به صورت نازک (و در نتیجه، قابل شکستن و جدا شدن) پهن کنید. بعد از آن‌که پوره‌ی سیر منجمد شد، قالب‌ها و ورق‌های منجمد را در ظرف درب بسته‌ای بگذارید و در فریزر نگهداری کنید.

ارسال نظر برای این مطلب

کد امنیتی رفرش